Anne ( Marieke Annetje) van Tilburg ( 1976)
Mijn verhaal
Muziek maken was vanzelfsprekend voor mij als kind. Mijn vader speelde piano, mijn zusje viool en mijn broertje gitaar. Ik speelde cello en zong in een kinderkoor. Ik zong ook met mijn vader uit ‘Kun je nog zingen zing dan mee’ terwijl hij mij begeleidde op de piano. Muziek bracht harmonie en verbinding in ons gezin.
Eerst was de cello mijn instrument en later werd mijn lijf mijn instrument. Dat voelde veel beter voor mij. Als ik voor publiek zong was ik niet zenuwachtig, als ik cello speelde wel.
Mijn ouders kregen privéles bij een klassieke zanglerares. Zij was een echte diva. Onze huiskamer werd door mijn vader en moeder gastvrij open gesteld om concerten te geven. Ik was dol op het hele gebeuren, op optreden en luisteren. ‘Die Zauberflöte’ van Mozart en ‘Die hölle rache kocht in meinem Herze’ van de koningin van de Nacht maakten grote indruk op mij. Ik wilde heel graag klassiek leren zingen. Ik kon naar het conservatorium in Maastricht en leerde de kunst van het optreden van operazanger Werner van Mechelen. Op het Conservatorium leerde ik het ambacht van de klassieke techniek. Ik leerde hoe je je lichaam zo goed mogelijk in kan zetten om te zingen.
Wat mij tegen viel in die tijd was de strijd tussen muzikale ego’s. Strijd om wie beter is, strijd om voorrang te krijgen. Daar begreep ik niets van, voor mij was en is muziek: harmonie en verbinding creëren, samenwerken. Maar gelukkig, zodra er dan gespeeld en gezongen werd, vloeide de competitiedrang weg en nam de muziek het over.
Na het conservatorium had ik een goede basis om uit te vliegen via André Rieu naar het Conservatorium Amsterdam waar ik van Margreet Honig leerde op eigen benen te staan.
Toen ging ik naar Australië waar ik bij Anthea Moller studeerde. Zij zei altijd: “Als je het hebt, laat het dan zien.” Ik hoorde wel wat ze zei, maar ik begreep niet hoe ik het in de praktijk zou kunnen brengen. Terug in Nederland werkte ik enkele jaren bij de Nederlandse Reisopera tot ik een pauze in laste om moeder te worden.
In die tijd volgde ik een workshop Stembevrijding bij Sarah Jens.
Wat daar gebeurde, schudde mij echt wakker. Ik stond niet te zingen: ik stond te brullen als een leeuw.
Ik liet zien wat ik had.
Er kwam een oerkracht in mij los. Ik voelde: dit is wat ik wil doen, voor mijzelf en voor anderen. Zo kunnen klassieke zangers hun volle potentie bereiken. Ik deed de de opleiding tot stembevrijder bij Jan Kortie.
Bij Jan Kortie en Sarah Jens leerde ik mijn lijf nog meer als instrument gebruiken. Ik ontdekte mijn eigen klank.
Het verschil tussen muziek maken en muziek zijn werd mij duidelijk.
Nu is stembevrijding een onderdeel van mijn klassiek zingen, die twee zijn verbonden. Ik vind daardoor meer verbinding in mijn leven en in het zingen zelf. Dat is precies wat ik graag aan anderen overbreng.
Hier onder een korte biografie van mijn Klassieke zangwerk als Alt-Mezzo
Anne van Tilburg studeerde aan het conservatorium van Maastricht bij Werner van Mechelen. Na haar afstuderen in 2001 werd zij aangenomen aan het conservatorium van Amsterdam waar zij studeerde bij Margreet Honig. Daarna vertrok Anne naar Australië waar zij studeerde bij Anthea Moller. Gedurende dat jaar zong ze met de Sydney Philharmonia choirs en werkte onder andere mee aan de wereldpremiere van John Taverner Lament for Jerusalem.
Ze volgde masterclasses bij Barbara Schlick, Cora Cannemeyer en Rudolf Jansen.Anne is in Belgie en Nederland regelmatig als solist te horen in Oratoria.Samen met Chris van De Kuilen vormt zij een lied duo.
Dat Anne een brede interesse heeft , kwam naar voren toen zij tijdens haar studie in Maastricht meewerkte aan de tour “La vie est belle” van Andre Rieu. Zij begon haar werk in de opera tijdens haar studie, bij Opera Zuid
Sinds 2005 werkte zij regelmatig als freelancer bij het koor van de Nationale Reisopera. Onder andere in de Opera La traviata van Verdi en Die Zauberflöte van Mozart.Ze is regelmatig te horen bij Bach cantates Nijmegen als Solist.Sinds 2015 gediplomeerd Stembevrijder.